تجربه‌ی استفاده از فیدیباکس

چند وقتی است که روزانه چهار ساعت را در وسایل نقلیه عمومی (مترو، اتوبوس) سپری می‌کنم و در این مدت، همیشه دوست داشتم از دستگاه فیدیباکس که معمولا در مترو انقلاب چشمم به آن می‌افتد استفاده کنم. اما از آنجایی که از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنم، امکانش فراهم نبود.

بالاخره فرصت شد تا به لطف یکی از دوستان (گوشی‌‌اش را به زور گرفتم😉) تجربه استفاده از فیدیباکس را داشته باشم.

فیدیباکس

اعتراف می‌کنم که اصلا انتظار این که دستگاه کار کند را نداشتم. اما بعد از نصب اپلیکیشن فیدیبو و تولید کد اختصاصی و گرفتن آن جلو فیدیباکس متوجه شدم که اشتباه می‌کردم و دستگاه به خوبی کار می‌کند.

بعد از فعال شدن، فیدیبو یک ساعت به شما فرصت می‌دهد تا از بین گزینه‌های موجود (خودش اعلام کرده در حدود ۸۰۰۰ کتاب) به صورت رایگان یک یا چند کتاب را دانلود و مطالعه کنید.

من ابتدا کتاب مامان و معنی زندگی از اروین یالوم را انتخاب کردم اما پس از خواندن یکی دو صفحه منصرف شدم و به جای آن کتاب قلاب از نیر ایال که خیلی وقت بود قصد خواندش را داشتم، دانلود کردم.

اگر چه دوستم در تمام مدتی که داشتم از موبایلش استفاده می‌کردم ساکت بود (از آن سکوت‌های سرشار از فحش)  و هر از گاهی به من نگاه می‌کرد. اما در کمال پررویی یک‌ساعتی را که وقت داشتم از آن استفاده کردم و  واقعا برایم تجربه‌ی لذت بخشی بود.

بعد از یک ساعت مطالعه با این پیغام روبه رو شدم

فیدیباکس

از تبلیغات بشر دوستانه و فرهنگی که دیجی‌کالا و فیدیبو برای این محصول می‌کنند و به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و امثال آن اشاره می‌کنند اگر بگذریم (چون معتقدم هر کسب‌وکاری در پس هر کار خیری که انجام می‌دهد به فکر جیب خودش هم هست و اگر اینطور نبود اصلا اسمی از خودش به جا نمی‌گذاشت)

به‌نظرم فیدیباکس راه‌حلی هوشمندانه برای ترغیب استفاد‌ه‌کنندگان برای خرید کتاب از فیدیبو است. به هر حال بعید است کسی بعد از یک ساعت مطالعه به یک ایستگاه مترو برگردد تا کتاب را دوباره مطالعه کند مگر اینکه مسیر همیشگیش باشد و هر روز همین روند را تکرار کند.

اما گزینه محتمل‌تر و در دسترس‌تر خرید کتاب با ۲۰ درصد تخفیف است. چون مخاطب یک ساعت وقت را صرف خواندن کتابی کرده و دوست دارد آن را تمام کند و به این ترتیب در قلاب خواهد افتاد.

برای من هم همین اتفاق افتاد با این تفاوت که نسخه فیزیکی کتاب با همان ترجمه را خریدم و اکنون در حال مطالعه آن هستم.

به هر حال با تمام نق‌هایی که می‌زنم کار فیدیبو برای من کار ارزشمندی است و به نظرم گزینه‌ی مناسبی برای مطالعه چند صفحه اول کتاب‌هایی است که قصد خرید آنها را داریم.

پی‌نوشت: یک پست هم در مورد کتاب قلاب با ترجمه علی شه‌شناس خواهم نوشت.

4 دیدگاه برای“تجربه‌ی استفاده از فیدیباکس

  1. من به شنیدن کتاب صوتی اعتیاد دارم و به خاطر کتاب های صوتیش دوس داشتم امتحان کنم اما سه روزه هر چی تلاش می کنم با گذاشتن کد جلوی دستگاه با این ارور مواجه می شم: عملیات ناموفق لطفا دوباره سعی کنید!

  2. چه جالب. خبر از وجود همچین چیزی نداشتم. من فیدیبو را روی لپ تاپم دارم و کتابها را خیلی با علاقه از داخلش می خونم. به این دلیل که امکان تغییر سایز و فونت و … داره دوستش دارم. در واقع فیدیبو مقاومت من برای خواندن کتابهای الکترونیکی را شکست.

    1. راستش من هنوز هم حس خوبی به خوندن کتاب الکترونیکی ندارم. به جز کتاب‌هایی انگلیسی که نسخه چاپیش در دسترس نیست، سعی می‌کنم بقیه کتاب‌ها رو چاپی بخرم. بیشتر به این دلیل که احساس می‌کنم با پرداختن هزینه‌ی بیشتر (هم وقتی که باید گذاشت و رفت کتاب رو خرید و هم از نظر مالی) علاقه‌ی بیشتری به خوندنش نشون می‌دیم.(صرفا نظر شخصی بود)
      راستی مائده چقدر از عنوان وبلاگت خوشم اومد نویسنده‌ تمام وقت

      1. بله کاملا حرفت را می فهمم. منم اصلا پی دی اف دوست ندارم و معتقدم کتاب چیز دیگه ایست. اما فکر کردم حذف کردن همچین گزینه ی خوبی هم درست نیست. یعنی قرار نیست همه ی کتابهامو از فیدیبو بخرم ولی بعضی هاش رو از اونجا می گیرم و می خونم. مثلا کتاب هایی رو که خیلی قصد ندارم زیر و رو کنم مثل رمانهایی که شاید یک بار ارزش خوندن دارند و البته گاهی هم شده کتابی بگیرم که بیش از یک بار بشه خوند. خب هم ارزون تره و هم درختی بابتش قطع نمیشه. میشه تلفیقی هر دو مسیر کتابخوانی رو داشت. در کل تنها اپلیکیشنی که تا الان تونسته در من برای خوندن کتاب الکترونیکی ذوق ایجاد کنه همین فیدیبو هست.
        خیلی ممنون از لطفت. خوشحالم 🙂
        و راستی من وبلاگت رو حتما به لیست وب سایت های مورد علاقه ام در سایتم اضافه خواهم کرد. موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *