مروری بر کتاب معماری اطلاعات

پیش‌نوشت: به نظرم یکی از مباحث اصلی که در استراتژی محتوا معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد، بحث معماری اطلاعات ( IA ) است. اگر چه معماری اطلاعات را معمولا در یک دسته‌بندی مستقل طبقه‌بندی می‌کنند و بیشتر از جنبه طراحی و تجربه کاربری به آن نگاه می‌کنند، اما گمان می‌کنم بشود آن را حداقل در حوزه وب، زیر مجموعه‌ای از استراتژی محتوا دانست. به همین علت زیردسته‌ای برای آن ایجاد کردم تا از این پس در مورد آن بیشتر یاد بگیرم و بنویسم.

این روزها مشغول خواندن کتاب معماری اطلاعات ( information architecture: for the web and beyond ) نوشته‌‌ی لویس روزنفلد، پیتر مارویل و جورج آرانگو هستم. با وجود اینکه کتاب تا ویراست سوم بیشتر بر روی صفحات وب تمرکز داشت و نام روزنفلد و پیتر مارویل بر روی آن نقش بسته بود اما در ویراست چهارم و با اضافه شدن آرانگو، عنوان کتاب هم تغییر کرد و یک کلمه فراتر به آن اضافه شد تا به جز صفحات وب، ابزار‌ها و پلتفرم های دیگر را هم در بر گیرد.

اگر چه باید اعتراف کنم که از آشنایی من با علمی به نام معماری اطلاعات کمتر از یک ماه می‌گذرد و به خاطر ضعف جدی در زبان به کندی پیش می‌روم و خیلی از مطالب را هم درست درک نمی‌کنم، اما از آنجایی که به اصل مطلب واقعا علاقه‌مند هستم و دوست دارم متعهد به خواندن کتاب شوم، تصمیم گرفتم تا با خواندن هر فصل، برداشت‌هایم  از آن را در اینجا به اشتراک بگذارم.

ویرایش چهارم این کتاب که البته به صورت کاملا غیر قانونی آن را دانلود کردم شامل ۱۳ فصل است که به ترتیب در زیر آمده است.

فصل اول: مشکلات مرتبط با معماری اطلاعات

فصل دوم: تعریف معماری اطلاعات

فصل سوم: طراحی برای یافتن

فصل چهارم: طراحی برای درک

فصل پنجم: ساختمان معماری اطلاعات

فصل ششم: سیستم‌های سازمان

فصل هفتم: سیستم‌های برچسب‌گذاری

فصل هشتم: سیستم‌های مسیریابی

فصل نهم: سیستم‌های جستجو

فصل دهم: اصطلاحات، واژگان و فراداده‌ها

فصل یازدهم: پژوهش

فصل دوازدهم: استراتژی

فصل سیزدهم: طراحی و مستند سازی

کتاب معماری اطلاعات

 

پی‌نوشت: اگر چه نمی‌دانم چقدر بتوانم متعهد بمانم اما گمان می‌کنم هر دو یا سه هفته یک بار این قسمت را آپدیت کنم.

3 دیدگاه برای“مروری بر کتاب معماری اطلاعات

  1. سلام
    وقت بخیر
    فصل های دیگه رو ترجمه نکردید؟
    ممنون میشم اگر ترجمه کردید برای من بفرستید
    از این کتاب امتحان دارم

    1. سلام
      متاسفانه خیر. این کار صرفا یه جور برداشت شخصی بنده از این کتاب بود که در حال حاضر وقت ادامه دادنش رو ندارم.

  2. سلام. خواندن مطالب بحث تولید محتوا از زبان مجری این کار و نه مونتاژ کننده مطالب برایم جالب است. ممنون بابت به اشتراک گذاری تجاربتون.
    اگر ممکنه لینک این کتاب را هم در پست قرار بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *