بزرگ دیدن در استراتژی محتوا ( لورم ایپسوم نباشیم )

کسانی که با صنعت چاپ، صفحه ‌آرایی یا طراحی سایت آشنایی دارند به احتمال زیاد با لورم ایپسوم ( طرح‌نما ) هم آشنا هستند. لورم ایپسوم متنی بی معنی است که معمولا در طراحی اولیه برای نمایش چگونگی قرار گیری متن، تعیین جایگاه، اندازه و نوع فونت مورد استفاده قرار می‌گیرد تا شمایی کلی از طرح پایانی حاصل شود.

سایت لورم ساز

وقتی به متن‌های این‌چنینی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که تمام کلمات از نظر املایی درست‌اند اما اشتباه در کنار هم قرار گرفته‌اند. یعنی در سطح کلمات همه چیز درست و مفهوم است اما وقتی در سطح بزرگتر یعنی به جمله‌ها و پاراگراف‌ها نگاه می‌کنیم نامفهوم می‌شوند.

نمونه‌ای از آن

در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

ما هم در استراتژی محتوا و وبلاگ نویسی (به صورت تخصصی) گاهی دچار چنین اشتباهی می‌شویم. یعنی محتوایی که تولید می‌کنیم به صورت تک تک خوب و بدون نقص است اما وقتی از بالا به آنها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هیچگونه سازگاری و ارتباطی با یکدیگر ندارند.

این‌گونه می‌شود که صرفا صفحاتی سیاه شده از محتوا داریم که ما را به هیچ جایی هدایت نمی‌کنند. تصور کنید که از هزار کتاب، هزار صفحه بردارند (از هر کتاب یک صفحه) و یک کتاب هزار صفحه‌ای بسازند. مطمنا کسی از خواندن چنین کتابی حتی اگر صفحات انتخاب شده بهترین صفحات باشد، لذت نخواهد برد.

قبلا هم در پست استراتژیست محتوا کیست و چه مهارت‌هایی دارد نوشتم که یکی از مهارت‌های استراتژیست محتوا، توانایی دیدن یک تصویر بزرگتر است. درست مانند نویسنده‌ای که طرح کلی داستان را در ذهن دارد و سپس صفحات کتابش را یکی یکی شکل می‌دهد.

مطمنا چنین مهارتی نیازمند تمرین و تجربه‌ی بسیاری است اما اگر به آن حساس نباشیم و آن را در استراتژی محتوای خود لحاظ نکنیم در بلند مدت شاهد آن خواهیم بود که نوشته‌هایی جزیره‌ای داریم که هیچ ارتباط معناداری با یکدیگر ندارند.

همانطور که هنگام نوشتن یک جمله مدام به این فکر می‌کنیم که کلمات را  چگونه کنار هم قرار دهیم تا زیبا‌تر جلوه کند و منظورمان را به بهترین شکل منتقل کند، شاید بد نباشد برای تولید محتوا نیز همواره یک تصویر بزرگتر را در نظر داشته باشیم و مطابق آن پیش برویم.

با توجه به حرف‌های بالا به نظرم داشتن تقویم محتوا برای کسب‌ و کار‌هایی که به طور منظم و تخصصی محتوا تولید می‌کنند بیش از پیش مهم خواهد بود، چون داشتن تقویم محتوا باعث می‌شود که برای نوشته‌های بعدی برنامه داشته باشیم و به آن فکر کنیم. در نتیجه در بلند مدت باعث تقویت این توانایی می‌شود تا نوشته‌های مرتبط‌تری تولید کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *