اندر حکایت مبارزه با مشکلات

وجود دیوار‌های آجری برای این نیست که مانع  رسیدن ما شوند، بلکه این فرصت را در اختیارمان می‌گذارند که نشان بدهیم واقعا چقدر خواهان چیزی هستیم.

جمله‌‌ی بالا از رندی پاش در کتاب آخرین سخنرانی است. ( البته با اندکی تغییر)

پاش مشکلات و موانعی را که گاهی در جلو ما برای رسیدن به یک هدف یا موقعیت قرار می‌گیرند، به دیوار‌های آجری تشبیه کرده و دید جدید و متفاوتی نسبت به این موانع و مشکلات برای ما به ارمغان آورده است.

همه ما می‌دانیم که در برخورد با هر مشکلی اگر تلاش کنیم و عقب نشینی نکنیم و با آن بجنگیم سرانجام پیروز می‌شویم. و به نوعی موفقیت را میوه‌ی درخت سختی و جنگیدن با مشکلات می‌دانیم. برای همین در فرهنگ خود اشعار و ضرب المثل‌هایی فراوانی داریم که نشانگر همین موضوع هستند.

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود     مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

ناز پرورد تنم نبرد راه به دوست      عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

بعد از هر سر بالایی یه سرازیری هست

اما نوع نگاه رندی پاش خیلی زیباست. او به یک دلیل برای وجود این موانع و مشکلات یا همان دیوار‌های آجری اشاره می‌کند. رندی می‌گوید دیوارهای آجری وجود دارند تا مردمی را که واقعا چیزی را نمی‌خواهند. متوقف کنند.

با این نگاه چقدر موانع و مشکلات دوست داشتنی می‌شوند. چون به ما کمک می‌کنند تا به چیزی‌هایی که واقعا نمی‌خواهیم نرسیم و در عوض به چیزی‌هایی که واقعا می‌خواهیم برسیم. شاید بتوان گفت یک نوع فیلتر طبیعی هستند

به نظر من این دیوار‌های آجری در مسیر رسیدن به هر هدف و موقعیتی وجود دارند. و شاید راهی برای شناسایی علایق و خواسته‌های واقعی ما هم باشند. اگر به دیواری آجری برخوردیم و دیدیم که به هیچ وجه حاضر به عقب نشینی نیستیم، بدانیم این همان هدف و آروزی ماست در غیر صورت به جای عوض کردن راه به این امید که دیوار آجری  در مسیرش نباشد این واقعیت را بپذیریم که این هدف و آروزی واقعی ما نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *