آموزش تولید محتوا – چگونه برای کسب‌وکارمان محتوا تولید کنیم؟

این روز‌ها در پاسخ به تمام مشکلات کسب‌و‌کار‌ها توصیه می‌شود که محتوا تولید کنند و فایده و مزایای تولید محتوا نُقل هر گفتگویی است.

اما سوالی که معمولا به آن پاسخ داده نمی‌شود و مغفول می‌ماند این است که چگونه تولید محتوا کنیم؟ یا به عبارت بهتر چگونه محتوای مناسب تولید کنیم؟

قبل از شروع بحث باید بگویم که از نظر من به عنوان کسی که در حوزه‌های مختلف نوشته‌ام، تولید محتوا برای هر کسب‌وکاری و در هر زمانی ممکن است مناسب نباشد و قبل از آن باید چرایی و هدف تولید محتوا مشخص شود.

این مقاله هم با این فرض نگاشته شده است که شما به این نتیجه رسیده‌اید که تولید محتوا در وب به عنوان یک استراتژی اثربخش و مفید برای کسب‌وکارتان محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط: انتخاب رسانه مناسب برای بازاریابی محتوا

در این نوشته سعی کردم تا حد ممکن مراحل و نکات را ساده بیان کنم تا برای کسی که برای اولین بار قرار است برای کسب‌وکار خودش یا دیگران محتوا تولید کند و هیچ آشنایی با آن ندارد، شروع مناسب و ساده‌ای باشد.

***

مراحل تولید محتوای مناسب

۱- شناسایی کلمات کلیدی

اولین و مهمترین مرحله از تولید محتوای متنی، شناسایی و گردآوری کلمات کلیدی کسب‌وکار مورد نظر است.

اگر چه برای این کار ابزار‌ها و نرم‌افزار‌های متعددی وجود دارد اما معمولا نتایج خوبی حداقل برای زبان فارسی از آن‌ها به دست نمی‌آید، به ویژه در حوزه‌هایی که سرچ بالایی ندارند.

به عنوان یک تجربه شخصی، به نظرم خودِ ما (به عنوان کسی که با حوزه‌ی مورد نظر آشنایی دارد) و گوگل (به عنوان ابزاری که مشتری با آن تعامل دارد) بهترین گزینه‌ها برای شناسایی کلمات کلیدی هستیم.

برای مثال فرض کنید قرار است برای یک پارچه فروشی محتوا تولید کنیم.

با وجود این‌که هیچ آشنایی با حوزه‌ی پارچه و پارچه فروشی ندارم اما صرفا بر اساس شنیده‌ها (از خانواده و دوستان) می‌دانم که یک سری دغدغه‌ها وجود دارد و می‌توان آن‌ها را در لیست کلمات کلید قرار داد. مثل

تشخیص پارچه نخی، انواع پارچه نخی، بهترین پارچه مانتویی، پارچه کت‌شلواری و …

هر کدام از عبارات بالا یک کلمه کلیدی به حساب می‌آید. حال کافی است از گوگل هم کمک بگیریم.

با جستجوی کلمه پارچه، گوگل یک‌سری پیشنهاد به ما می‌دهد که می‌توان برخی از آن‌ها را به عنوان کلمات کلیدی مرتبط در نظر گرفت.

 

پیدا کردن کلمه کلیدی

به نظرم با همین دو ابزار ساده به کلمات کلیدی مناسبی در کسب‌وکار خود یا کسب‌وکاری که قرار است برای آن تولید محتوا کنید، دست خواهید‌یافت.

منطقی‌ است که این لیست را در یک دفترچه یا یک فایل ورد یا اکسل ذخیره کنید و هر بار تعدادی کلمه کلیدی دیگر به آن اضافه یا برخی از آن‌ها را حذف کنید.

نکته: جمع‌آوری کلمات کلیدی برای زمانی است که شما قصد داشته باشید به طور مداوم در آن حوزه بنویسید. اما اگر به عنوان یک فریلنسر قرار است یک یا دو محتوا تولید کنید، شناسایی دو یا چند کلمه کلیدی مهم کافی است.

در کنار موارد بالا ابزار kwfinder  هم گزینه‌ی خوبی است که به شما امکان می‌دهد در روز ۵ کلمه به صورت رایگان سرچ کنید و کلمات کلیدی مرتبط با آن را پیدا کنید.

۲- بررسی و خواندن محتوای رقبا

در هر صنعتی که باشید، بعید است که رقبایتان دست به تولید محتوا نزده باشند. در نتیجه پس از پیدا کردن کلمات کلیدی، آن‌ها را سرچ کنید و محتوای رقبا را نیز بررسی کنید.

به عنوان مثال کلمه کلیدی من در این پست تولید محتوا است. اگر همین کلمه کلیدی را عیناً سرچ کنیم به سایت‌هایی همچون سئوکار، متمم، نوین، همیار وب، تکراتو و… می‌رسیم.

بررسی رقبا

من معمولا ۶ لینک اول و در بعضی مواقع ۱۲ لینک اول را کامل مطالعه می‌کنم و اگر احساس کنم که می‌توانم محتوایی اثربخش‌تر و بهتر در آن کلمه کلیدی مشخص تولید کنم، دست به کار می‌شوم در غیر این صورت به دنبال کلمه کلیدی دیگری می‌گردم.

این کار چند مزیت دارد اول از همه متوجه می‌شوید رقبای شما در این کلمه کلیدی مشخص چه کسانی هستند و در صنعت شما چه کسانی تولید محتوا می‌کنند. دوم این‌که به شما هم در نوشتن عنوان و هم در نوشتن متن اصلی یک دید خوب می‌دهد.

و از همه مهمتر، متوجه می‌شوید که رقبای شما در کدام بخش‌ها ضعف‌ دارند و به کدامیک از دغدغه‌های مخاطبان پاسخ نداده‌اند که شما می‌توانید به آن پاسخ دهید.

۳- نوشتن یک عنوان خوب

یکی از فاکتور‌های مهم برای گوگل، تیتر یا عنوان مقاله‌ی شما است که به نوعی باید بیانگر متن اصلی شما باشد.

برای این بخش هم ترکیب گوگل و خودِ ما و البته تیتر‌های رقبا گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مناسبی است که در نوشتن یک تیتر خوب به ما کمک می‌کند.

پس از سرچ کلمه کلیدی، گوگل در پایین صفحه، سرچ‌های مرتبط با کلمه کلیدی را لیست می‌کند که به شما کمک می‌کند تا به یک عنوان مناسب برسید.

برای مثلا وقتی من کلمه تولید محتوا را سرچ کردم، گوگل عنوان‌های زیر را به من پیشنهاد کرد.

نوشتن عنوان خوب

با توجه به تجربه‌ و دانستن دغدغه مخاطبان و با در نظر گرفتن تیتر رقبا، از ترکیب دو عنوان آموزش تولید محتوا و چگونه تولید محتوا کنیم به تیتر آموزش تولید محتوا – چگونه برای کسب و کارمان تولید محتوا کنیم؟ رسیدم.

تکنیک‌های متنوعی را برای ایجاد عنوان‌های خوب و جذاب توصیه می‌کنند. مثل استفاده از اعداد یا استفاده از کلمات پرسشی مثل چطور، چگونه و چرا در اول عنوان، کافی است در گوگل سرچ کنید نوشتن تیتر جذاب تا با لیستی بلند بالا از این دست نوشته‌ها و توصیه‌ها روبه رو شوید.

اگر چه خود من سعی می‌کنم تا حد امکان از چنین توصیه‌هایی استفاده نکنم ( چون به نظرم یک نوع حالت مصنوعی و خشک به خود می‌گیرد) اما می‌توان از آن‌ها ایده گرفت.

اهمیت عنوان

نکته: اگر چه قرار نیست در این مقاله به اصول سئو بپردازم، اما هم در نوشتن تیتر و هم در نوشتن متن اصلی تا جایی که ممکن است اصول سئو را رعایت کنید.

به زبان ساده در هنگام نوشتن تیتر سعی کنیم کلمه کلیدی مورد نظر را به اول تیتر نزدیک کنیم و برای نوشتن متن اصلی سعی کنیم از کلمه کلیدی در جای جای متن به طوری که خواننده اذیت نشود، استفاده کنیم. بخصوص در پارگراف اول.

به نظرم برای شروع کار، بررسی همین پست با در نظر داشتن این که کلمه کلیدی آن تولید محتوا است می‌تواند یک تمرین خوب باشد.

قبلا در پست مهارت‌های لازم برای تولید کننده محتوا در مورد سئو و منابعی که به یادگیری آن کمک می‌کند نوشته‌ام.

۴- نوشتن متن اصلی

شاید بتوان گفت سخت‌ترین قسمت نوشتن یک مقاله، نوشتن بدنه‌ی اصلی آن است که به نظرم با رعایت چند نکته ساده می‌توان به نتایج خوبی رسید.

اگر قبلا در حوزه‌ی شما محتوایی در وب تولید شده است حتما پیش از شروع، آن‌ها را بخوانید و از آن‌ها ایده بگیرید. قرار نیست دقیقا آن را کپی کنید، بلکه می‌توانید بخش‌های مهم، اما گنگ و نامفهوم آن‌ها را شناسایی و محتوای خود را به در نظر گرفتن نواقص دیگران تولید کنید.

اگر وب فارسی آنقدر غنی نیست، می‌توانید از نمونه‌های خارجی استفاده کنید. باور کنید نیاز به زبان انگلیسی آنچنان قوی‌ای نیست. خود من معمولا بعد از خواندن چند پارگراف از یک مقاله انگلیسی به کمک انواع و اقسام دیکشنری‌ها و گوگل ترنسلیت و زبان دست و پاشکسته ام، ایده اصلی در ذهنم شکل می‌گیرد و همان را ادامه و پر و بال می‌دهم.

اما اگر به هر علت (نبود سرنخ و محتوای مناسب یا آشنایی نداشتن با زبان انگلیسی)نه گزینه‌ اول امکان پذیر بود و نه گزینه دوم. می‌توانید از تجربیات، موفقیت‌ها و یا حتی شکست‌های خود بنویسید و مطمئن باشید که مخاطب معمولا با این نوع از محتوا ارتباط بیشتری برقرار می‌کند تا محتوای که صرفاً کپی یا ترجمه شده‌ باشد.

مطلب مرتبط: تولید محتوا (کپی، ترجمه، پالایش و خلق)

۵- استفاده از عکس مناسب

به نظر من استفاده از عکس مناسب آنقدر مهم است که بتوان آن را جز یکی از مراحل تولید محتوا نام برد. اگر چه قبلا هم در پستی تحت عنوان پیدا کردن عکس مناسب به نکاتی در این رابطه اشاره کردم اما دوست داشتم باز هم تاکید کنم که قسمت مهمی از تولید محتوا که معمولا نادیده گرفته می‌شود استفاده از عکس‌های مناسب است.

به هر حال استفاده از عکس، متن را برای خواننده لذت‌بخش‌تر می‌کند و هنگام که برای بار اول به سرعت صفحه را اسکرول می‌کند تمایل بیشتری برای خواندن کل محتوا از خود نشان می‌دهد و احساس خستگی نمی‌کند.

اگر در صنعت خود که به آن آشنایی دارید محتوا تولید می‌کنید، بهتر است کمی وقت صرف کنید و عکس‌های شخصی خود را تهیه کنید. مثلا در مثال پارچه فروشی بهتر است عکس پارچه‌ها را خودتان بگیرید.

اما اگر با صنعت آشنایی ندارید و امکان عکس گرفتن وجود ندارد می‌توانید از راهنماهی‌هایی که در لینک بالا کردم استفاده کنید.

۶- استفاده از برچسب، تصویر شاخص، فونت مناسب

اگر تا مرحله قبلی پیش رفته باشید تقریبا بخش اصلی مسیر تولید محتوا را طی کرده‌اید. اما در کنار مراحل مهم بالا مراحل دیگری هم وجود دارد که به شما در تاثیر‌گذاری هرچه بیشتر کمک می‌کند.

استفاده از برچسب

استفاده از برچسب یا تگ‌ها اگر چه مانند گذشته فاکتور مهمی برای گوگل به حساب نمی‌آید اما به مخاطب و البته گوگل این پیام را می‌دهد که این محتوا با محتوا‌های دیگری در ارتباط است و به این نحو باعث می‌شود صفحات و نوشته‌های دیگر شما هم خوانده شود.

تصویر شاخص

در مورد تصویر شاخص هم هر چه می‌دانستم در پست اهمیت تصویر شاخص نوشته‌ام . به نظرم اینجا همین‌قدر کافی است که بگویم یکی از مهمترین فاکتور‌هایی که ممکن است مخاطب روی پست شما کلیک کند یا نکند همین تصویر شاخص است.

فونت مناسب

اگر چه من تاکید بسیاری روی زیبایی ظاهری یک سایت دارم اما به نظرم در میان جنبه‌های ظاهری، فونت از همه مهم‌تر است.

شاید خیلی از وقت‌ها برای خودتان هم پیش آمده باشد که اگر چه می‌دانید یک مطلب مفید است اما به خاطر فونت نامناسب (خیلی ریز و در هم) از خواندن آن صرف نظر کرده باشید. پس سعی کنید تا جای ممکن از فونت مناسب و خوانا استفاده کنید.

مطلب مرتبط: تایپوگرافی و تاثیر آن بر بازاریابی محتوا 

***

چند نکته در مورد تولید محتوا

۱- تولیدمحتوا یک فرآیند همراه با سعی و خطا است. اینطور نیست که فکر کنیم اولین محتوایی که تولید می‌کنیم بهترین محتوا باشد.

تولید محتوا

بارها و بار‌ها باید محتوا تولید کنیم و نتیجه‌ی آن را ببینیم و به مرور کارمان بهبود یابد.

۲- محتوا نیاز به مراقبت دارد. اگر زمان صرف کردید و محتوایی تولید کردید. این نکته را در نظر داشته باشید که کار تمام نشده و باید همچون یک سرمایه از آن مراقبت کنید و روز به روز آن را بهتر و بهتر کنید.

۳- تولید محتوا یک پرسه زمان‌بر، دائمی و هزینه‌بر است که باید قبل از شروع مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه مطمئنا این مقاله کم و کاستی‌های فراوانی دارد اما امیدوارم برای کسی که به‌تازگی قصد دارد شروع به تولید محتوا کند ( حتی در حد و اندازه‌های یک وبلاگ) کمک کننده باشد و بتواند صرفا برای شروع از آن بهره بگیرید.

 

8 دیدگاه برای“آموزش تولید محتوا – چگونه برای کسب‌وکارمان محتوا تولید کنیم؟

  1. سلام خداقوت مطالبی که گفتین مفید بون بسیار ممنون که تعدادی از چراغ های ذهنم رو روشن کردید به توجه به اینکه رشته ی تولید محتوی در هنرستان خوندم و الان در رسته it که به نظر نزدیک ترین رشته به تولید محتوی است تحصیل میکنم بسیار بسیار زیاد به مشاوره شما و امثال شما نیاز دارم تا قدم های درست تر و محکم تری به سوی موفقیت در زمینه شغل مورد علاقم (تولید محتوی )بردارم ممنون میشم بیشتر راهنماییم کنید:-D

    1. سلام
      ببخشید که با تأخیر جواب میدم.
      راستش من به تمام کسانی که چنین سوالهایی میکنن، میگم برید کار کنید. یا چند ماه به عنوان کارآموز جایی مشغول بشید.
      چون واقعا نسخه‌ی واحدی وجود نداره و فقط توی کاره که آدم راهشو پیدا می‌کنه.
      اگرچه ترجیح من کار کردن به صورت تمام وقت و حضور فیزیکی هست، اما اگر شرایطش وجود نداره، میتونید بسته به مهارت‌هایی که دارید از پلتفرم‌های آنلاین مثل پونیشا استفاده کنید و به صورت فریلنسری کار کنید.
      تا به مرور هم به علایق خودتون نزدیک بشید‌ و هم توانایی‌هاتون بهبود پیدا کنه.

  2. سلام من به تازگی شروع به تولید محتوا کرده ام.کارشناسی مترجمی زبان دارم.خیلی تازه کارم ولی شدیدا علاقه مندم ولی از لحاظ مادی نمیتونم هزینه ای برای آموزش داشته باشم.به نظرتون چطور شروع کنم.و اینکه حداقل و حداکثر درامد یک کارشناس تولید محتوا چقدر است؟ میشه کمکم کنید بدون صرف هزینه های اموزشی در این زمینه بهترین و پردرامد بشم؟؟

    1. سلام نرگس
      راستش چند وقت پیش دوست دیگه‌ای هم همین سوال رو از من پرسیده بود که باید برای تولید محتوا کلاس آموزشی برم؟ جواب من برای این سوال و البته سوالات مشابه اینچنینی یه نه بزرگره.
      اگه بخوام صفر و صدی به این قضیه نگاه کنم، آدمها از نظر من دو دسته هستند کسانی که محتوا تولید می‌کنند و اونهایی که میرن کلاس آموزشی
      منظورم اینه که یه بخشی از مهارت تو به عنوان تولید کننده محتوا اینه که یادبگیری سرچ کنی و به سوالاتت پاسخ بدی و البته یاد بگیری. وقتی تو و من دسترسی به اینترنت داریم چه نیازی به هزینه‌های سنگین آموزشی هست؟ نه اینکه بگم بده، چون به هر حال یه عده دارن از این طریق (آموزش به دیگران) کسب درآمد میکنن.
      اما چنتا نکته در مورد سوالی که ازم پرسیدی ( صرفا به عنوان کسی که چند سال تو تمام سمت‌ها تولید محتوا بودم)
      ۱- به مترجم بودن قانع نباش: مسلما ترجمه خودش یه مهارت محسوب میشه اما وقتی هر روز ترجمه کنی و هر روز زبانت رو قوی‌تر کنی تو در آخر باز هم یک مترجمی، مترجمی که خوب ترجمه میکنه اما نمیتونه خوب بنویسه. پس بخشی از وقتت رو صرف این کن که بنویسی. برای خودت روی برگه یا یه وبلاگ یا توی ویرگول. از هر چیزی هم می‌تونی بنویسی. از خاطراتت از تلاش‌هات در مسیر یادگرفتن محتوا و …
      ۲- کتاب بخون: قطعا نمیشه به تولید محتوا علاقه داشت ولی کتاب نخوند. کتاب بخون اما نه برای اینکه دانشت رو افزایش بدی ( البته بد نیست ) بلکه بخون تا ببینی دیگران چطوری می‌نویسن. چطور جملات رو کنار هم قرار میدن و چطور منظورشون رو میرسونن. این شیوه کتاب خوندن لذت بخش نیست اما میتونه کمک بزرگی بهت بکنه. متاسفانه حین خوندن کتاب به این شیوه یادت میره که داشتی به این شیوه کتاب میخوندی و دوباره غرق در موضوع بحث میشی. اما دوباره و دوباره امتحانش کن
      ۳- کارآموزی: به نظرم یه روش خوب برای درگیر شدن با محتوا اینکه چند وقتی کارآموز باشی و توی حوزه‌ای که بهش علاقه داری محتوا تولید کنی. اینجاس که معلوم میشه واقعا به تولید محتوا علاقمند هستی یا نه. به نظر من بهتر از هر دوره‌ی آموزشی میتونه باشه
      اما در مورد درآمد: به نظرم بسته به مهارتی که توی این راه کسب می‌کنی میتونه در آمدت هم متفاوت باشه من خودم از کلمه‌ای ۲۰ تومن دیدم ( تقریبا میشه هیچی در ماه) تا ۳ تا ۴ میلیون برای کسی که محتوای خوبی تولید میکنه و مسلط به اصول سئو هست.
      در مورد در آمد بالا هم نمی‌تونم صحبت کنم چون خودم درآمد بالایی ندارم و قطعا این نشون میده که راهش رو بلد نبودم، پس نظری هم نمی‌تونم بدم.

      قبلا هم یه پست نوشتم در مورد مهارت‌های لازم برای تولید کننده محتوا شاید بتونه کمکت کنه
      امیدوارم موفق باشی

  3. سلام
    مقاله بسیار خوبی در زمینه تولید محتوا بود و بنظرم نکات جذابی رو داخلش میشه پیدا کرد
    یک سوال دارم
    در بخشی از مقاله گفتین که استفاده از برچسب دیگه کاربرد برای گوگل نداره اما چرا من برخی از کلمات رو که جستجو میکنم، نتایج برچسب ها سایت ها میاد
    ایا این موارد مربوط به گذشته هست یا در بروزرسانی های جدید گوگل اتفاق افتاده؟

    1. سلام پارسا
      من نگفتم که برچسب برای گوگل مهم نیست. گفتم به مهمی گذشته نیست. این دوتا جمله کاملا با هم متفاوت هستند. عین جمله من این بود.
      (استفاده از برچسب یا تگ‌ها اگر چه مانند گذشته فاکتور مهمی برای گوگل به حساب نمی‌آید اما به مخاطب و البته گوگل این پیام را می‌دهد که این محتوا با محتوا‌های دیگری در ارتباط است و به این نحو باعث می‌شود صفحات و نوشته‌های دیگر شما هم خوانده شود.)
      اما در مورد این سوالت که گفتی چرا برخی از کلمات رو که جستجو می‌کنیم، برچسب‌ها نشون داده میشن باید بگم که برچسب‌ها رو میشه به عنوان مینی دسته بندی در نظر گرفت. حالا اگر چند مطلب در یک برچسب داشته باشی از اونجایی که خود برچسب‌ها رو میشه به عنوان لینک داخلی در نظر گرفت، معناش این میشه که تو از چند مطلب مختلف به یک برچسب لینک داخلی دادی و همین باعث میشه که ارزش اون برچسب افزایش پیدا کنه.
      البته تمام این‌ها بر می‌گرده به این که هدف تو چی باشه. صرفا هدفت از گذاشتن تگ این باشه که مخاطب راحت‌تر به مطالب مرتبط دست پیدا کنه یا اینکه می‌خوای اون تگ سئو بشه. اگر قصدت هدف دوم باشه، باید خود تگ رو هم بهینه کنی از تایتل گرفته تا تمام اصول سئویی که برای یه پست در نظر می‌گیری.
      اما من اگر قصدم هدف دوم باشه ترجیحم اینه که به جای تگ از دسته بندی یا ساب دسته بندی‌ها استفاده کنم.
      به عنوان حرف آخر، توی چندسالی که تجربه کار توی این زمینه رو دارم. هیچ راهی برای اینکه تشخیص بدی گوگل قراره کودوم لینک سایت رو نشون بده وجود نداره. یعنی قابل پیش‌بینی نیست. چون معیار‌های مختلفی برای نشون دادن یا نشون ندادن وجود داره. و ما فقط با سعی و خطا می‌تونیم متوجه این موضوع بشیم.

  4. آقا تشکر فراوان.
    نکات خیلی خوبی بود. لذت بردم و یاد گرفتم.
    و واقعاً همین طور است: تولید محتوا یک پروسه زمان بر، دائمی و هزینه بر است.

    باز هم برایمان بنویس که کارت عالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *