چرا پاسخ دادن به کامنت های وبلاگمان مهم است؟

پیش نوشت: تقریبا حدود یک سال است که وبلاگ دوستانم را هر روز چک می‌کنم و سعی می‌کنم اگر نظری یا حرفی یا سوالی دارم. زیر مطالبشان بنویسم. بعضی از آنها لطف می‌کنند جواب می‌دهند و بعضی دیگر هم نه. اما همیشه این سوال برایم وجود داشت که آیا اصلا پاسخ دادن به کامنت های وبلاگ مهم است؟ در پی پاسخ به این سوال مقالات مختلفی را خواندم و در مجموع به حرف‌های زیر رسیدم. امیدوارم برای شما هم مفید باشد.

یکی از بهترین راه‌های درگیر کردن مخاطب با نوشته خود، جواب دادن به کامنت‌های آنهاست. اما آیا باید به همه کامنت‌های پاسخ دهیم؟

اگر شما به تازگی وبلاگ نویسی رو شروع کردید و مخاطبان ثابت زیادی ندارید، توصیه می‌شود که به نظرات بیشتری پاسخ دهید. همانطور که شما به عنوان یک وبلاگ نویس دوست دارید که بازخورد دریافت کنید. خوانندگان نیز دوست دارند بدانند نظراتشان دیده شده یا خیر.

اگر کسی متن شما را به دقت می‌خواند و برای گذاشتن یک دیدگاه متفکرانه در مورد پست شما وقت می‌گذارد، شما نیز باید وقت بگذارید و جواب او را بدهید.

اما اگر وبسایت  شما رشد کرد و به جایی رسیدید که روزانه تعداد زیادی کامنت دریافت می‌کنید، می‌توانید یک بازنگری در سیاست‌های خود انجام دهید. و با ایجاد یک مرامنامه ضمن این که به مخاطب می‌گویید که بهتر است چگونه کامنت بگذارد. این را نیز به آنها بفهمانید که نمی‌توانید به تمام نظرات پاسخ دهید.

چرا پاسخ دادن به نظرات مهم است؟

• پاسخ دادن به کامنت ها ترافیک سایت را افزایش می‌دهد.

پاسخ دادن به کامنت‌ ها باعث می‌شود که مخاطب هر بار پس از ثبت نظرش به سایت شما بازگردد تا ببیند به نظرش پاسخ داده‌اید یا خیر. این در حالی است که اگر مخاطب شما را شخصی بداند که به کامنت‌ها پاسخ نمی‌دهید. معمولا برای دیدن کامنت‌های آن پست به صفحه شما باز نخواهد گشت.

جادو در نظرات اتفاق می‌افتد. آنجاست که روابط دوستانه شکل می‌گیرید و ماندگار می‌شود.

• وبلاگ نویسی دو بخش دارد: یک بخش گذاشتن پست و بخش مهم‌تر جواب دادن به نظرات است. بخش دوم را نادیده نگیرید و به اندازه بخش اول برای بخش دوم نیز زمان صرف کنید.

• هیچ بایدی در پاسخ دادن به کامنت‌ ها وجود ندارد بلکه این بیشتر به سود خود شما است و یک راه عالی و تقریبا تضمین کننده برای نگه داشتن و درگیر کردن مخاطبان‌تان است. زمانی که مخاطب پاسخی دریافت نکند ضمن این که دیگر نظر نمی‌دهد ممکن است دیگر به وبلاگ شما سر نزند.

• مخاطبان نیز به نظرات دیگران علاقمند‌ هستند. شما با پاسخ دادن به نظرات باعث تشویق افراد به کامنت گذاشتن می‌شوید و این باعث می‌شود دیگران به سایت شما بازگردند و نظرات را بخوانند تا ببینند مطلب مفیدی پیدا می‌کنند یا نه

به چیزی به غیر از یک وبلاگ ساده تبدیل شوید.

این کار را به وسیله‌ی حرف زدن با دیگران و افراد جدید، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، ایجاد شبکه، ساختن دوستان، ایجاد روابط و به عبارتی ساختن یک پلتفرم انجام دهید. تا در آینده آنها نیز در موضوعات و کارهایی که بسته به حرفه خود می‌خواهید انجام دهید، شما را حمایت و کمک کنند.

گاهی حتی خوب است در جواب یک کامنت یک پست بنویسید. این کار برای مخاطب ارزشمند است و آنها را بیشتر به نوشته‌های شما علاقمند می‌کند

همیشه این سوال را از خود بپرسید: آیا من برای مخاطب وقت می‌گذارم تا آنها هم برای من وقت بگذارند؟

به چه کامنت‌هایی پاسخ ندهیم

سعی کنید تا آنجا که ممکن است به نظرات پاسخ دهید اما

کسی که متن پست و نوشته‌ی شما را نخوانده و نفهمیده و صرفا نظر داده، احتمالش کم است که وقت بگذارد تا دوباره به پست مورد نظر سر بزند و ببییند که به کامنتش جواب داده‌اید یا خیر، پس می‌توانید از جواب دادن به این نوع از کامنت‌ها چشم پوشی کنید.

اگر سرتان شلوغ است و نمی‌توانید به تمامی کامنت‌ها پاسخ دهید با ایجاد قسمتی به نام قوانین کامنت‌گذاری یا مرامنامه می‌توانید بگویید که به نظراتی مانند: خیلی عالی بود، از شما متشکرم و نظرات این‌چنینی پاسخ نمی‌دهید. و این گونه مخاطب هم می‌فهمد جواب ندادن به او یک امر شخصی نبوده است.

 

مقالاتی که در نوشتن این متن از آنها کمک گرفتم

  1. WHY YOU NEED TO REPLY TO COMMENTS
  2. ? Should You Respond to Every Blog Comment
  3. ? Is It Worth Responding to Blog Comments
  4. ? What’s the best way to respond to comments on my blog

پی نوشت: ممکن است که بعضی از لینک‌های بالا باز نشود و شما نیاز به ف.ی.ل.تر شکن داشته باشید. که البته یک امر طبیعی است 🙂

 

6 دیدگاه برای“چرا پاسخ دادن به کامنت های وبلاگمان مهم است؟

  1. سلام ممنون از اینکه اهمیت جواب دادن به کامنت ها رو شرح دادین، من خیلی دوست دارم جواب کامنت هایی که دوستان بعد از خوندن مطالب وبلاگم میزارن رو بدم اما نمیدونم واقعا چطوری باید جوابشون رو بدم، یعنی طریقه جواب دادن رو بلد نیستم، لطفا راه جواب دادن به کامنت ها رو بفرمایید ممنون

    1. سلام سارا
      قطعا راه‌های زیادی برای جواب دادن به کامنت‌ها وجود داره که خیلی خیلی وابسته به مخاطب و جنس مطالبی هست که می‌نویسی. یه موقع هست که تو یه مطلب علمی یا آموزشی می‌نویسی، جنس پاسخ به این کامنت‌ها متفاوته مثلا اگه کسی سوالی داشت، بهتره جواب بدی و حتی اگه سوالش اشتباه بود بهش بگی که سوال اشتباهی پرسیده و یا اینکه منظورش رو متوجه نشدی.
      به نظرم توی این جنس نوشته‌ها پاسخ به همه کامنت‌ها کار جالبی نیست، اگر چه بازاریابای بزرگی مثل نیل پاتل میگن به همه کامنت‌ها باید جواب بدید، اما خودشم اینکارو نمیکنه😉
      یه موقع دیگه هست که جنس وبلاگت و مطالبش کاملا متفاوته مثلا توش حرفای روزانه و اتفاقایی که برات افتاده رو می‌نویسی. تو این مورد بهتره به تمام کامنت‌ها هرچند به صورت ساده پاسخ بدی (باز هم وابسته به مخاطبته که آیا اون رو میشناسی؟ آیا اولین باره که کامنت میذاره؟ آیا تو چیزی در موردش میدونی؟
      مثلا فرض کن من تورو میشناختم، وقتی می‌خواستم جواب کامنتت رو بدم به یه خاطره‌ی مشترک اشاره می‌کردم و یا پست اخیری که توی وبلاگت گذاشتی و یا اشاره‌ای به یکی از دغدغه‌هات می‌کردم.
      به هر حال همونطور که گفتم شیوه و نوع پاسخ دادن به کامنت‌ها کاملا وابسته به جنس مطالبی که می‌نویسی و مخاطبی هست که باهاش سروکار داری. و این رو به مرور زمان یاد می‌گیری که با چه کسی چطوری صحبت کنی.
      اما به عنوان یک کمک، به نظرم وبلاگ خوندن، به خصوص خوندن وبلاگ‌هایی که طرفدار‌های زیادی داره و افراد کامنت می‌ذارن و جواب‌هایی که بهشون داده می‌شه می‌تونه بهت کمک کنه.

  2. سلام محمدصادق جان
    اول از همه ممنونم که اسم منو توی لیست دوستانت گذاشتی، موقع دیدن اسمم کیلو کیلو قند توی دلم آب شد.
    دوم اینکه میدونی؟ این مطلبت از اون حرفایی زده بود که آدم حس میکنه ابر و باد و مه و خورشید و فلک جمع شدن تا تو یه چیزی رو بفهمی و از غفلت در بیای. مدتیه درگیر این موضوعم که چه کامنتهایی رو باید جواب داد.
    سوم اینکه شما رو به لیست دوستانم اضافه کردم. از این به بعد پیگیر مطالبت خواهم بود.

    1. سلام زینب جان
      من همیشه از خوندن پستهای تو لذت می‌برم. و نکته‌ای که باید بگم اینه که غیر قابل پیش‌بینی‌ترین آدمی هستی که تا حالا دیدم. مثلا گاهی اینوریدرم رو باز میکنم می‌بینم چنتا پست پشت سر هم گذاشتی. بعد پیش خودم میگم حتما زینب این روزا سرش خلوته، در عین ناباوری می‌بینم فرداش خبری ازت نیست.😉
      در مورد جواب دادن به کامنتها هم به نظرم اگر آدم وقت داشته باشه و بتونه جواب یه دوستش رو حتی در حد یه سلام بده چرا نباید این کارو بکنه؟
      حالا بعضیا هستن که دیگه خیلی کارشون درسته. مثلا شهرزاد وقتی میخواد جواب یه کامنت رو بده توجه میکنه که طولش در همون حد یا بیشتر باشه. حتی اگه کامنتت واقعا چیزی برای جواب دادن نداشته باشه، بلاخره یه موضوعی پیدا میکنه. گاهی مثلا یه قسمت از کامنت خودت رو برمیداره و ازش استفاده میکنه.
      و اینطوری به مخاطب می‌فهمونه که حواسم بهت هست. کم توجه‌ایی در کار نیست. به همون نسبت که تو برای من وقت گذاشتی من هم برای تو وقت خواهم گذاشت و از تو سپاسگزارم.

  3. سلام محمدصادق جان.
    متن قشنگ و آموزنده‌ای نوشتی. ممنونم.
    اتفاقا من هم مدتی هست به این فکر می‌کنم که چه کامنت‌هایی باید جواب داده بشن و کدوم‌ها نه. البته تا حالا سعی کردم که جواب اکثر کامنت‌ها رو بدم، و همیشه جالب بوده برام که تو کامنت دوستانم چیزهایی می‌بینم که خودم اصلا به اون‌ها دقت نکرده بودم. در واقع، معمولا خواندن و جواب دادن به کامنت‌ها هم برام نوعی آموزش رو به همراه داشته.

    1. سلام محمد رضای گل
      اول از همه ممنونم از نظرت. صرفنظر از پستی که گذاشتم به نظرم یه راه خوب دیگه واسه اینکه بفهمیم به چه نظراتی باید پاسخ بدیم اینه که خودمون رو جای اون فرد بذاریم و ببینیم این کامنت رو واسه جواب گرفتن نوشتیم یا این که صرفا میخواستیم یه نظر بدیم. و اینکه با جواب ندادن به کامنتمون ما چه حسی پیدا میکردیم. به نظرم اگر تعامل و دوستی و نزدیکی در وبلاگ وجود نداشته باشه. وبلاگ تفاوتی با یه کانال تلگرام نداره. و با این کار وبلاگ رو در حد یه کانال تلگرام پایین میاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *