پیش نیاز موفقیت در شبکه‌های اجتماعی

بدون شک پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران به ویژه اینستاگرام ابزاری است برای شرکت‌ها و اشخاص تا از آن به عنوان یک رسانه‌ در جهت معرفی و ارتقا برند خود بهره‌ جویند. و به احتمال زیاد یکی از دلایلی که باعث می‌شود به سادگی از خیر آن نگذرند این است که عده‌ی زیادی از مخاطبان بالقوه‌ی آنها، این روزها بیشتر وقت خود را در این بستر‌ها سپری می‌کنند. پس  منطقی به نظر برسد که آن هم از این قافله عقب نمانند و اعلام موجودیت کنند.

شبکه‌های اجتماعی

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور از این رسانه‌ها بهره ببریم؟

کافی است سرچ کوچکی در وب فارسی یا خارجی انجام دهید تا با عوامل متعدد برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شوید. مانند چگونگی هشتگ گذاشتن، تعداد پست مناسب در روز، کیفیت عکس، رصد کردن مخاطبان، ارتباط با آنها و …. که مسلما من در اینجا به آنها نخواهم پرداخت. که دیگران خیلی بهتر به آن پرداخته‌اند.

اما از نظر من یکی از مهمترین عوامل و پیش‌نیازها برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی، در این میان مقفول واقع شده. و آن هم اینکه به پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک بستر رایگان نگاه نکنیم.

مهمترین و بزرگترین خطری که یک کسب‌وکار و یا شخص (برای ارتقا برند شخصی) را برای ورود به این نوع از رسانه‌ها تهدید می‌کند. نگاه رایگان و بدون هزینه به  آنهاست.

مدیری را تصور کنید که پیش خودش می‌گوید. اینستاگرام که رایگان است. ضرر که نمی‌کنیم. یک صفحه در اینستاگرام ایجاد می‌کنیم. کنارش یک کانال تلگرام هم باشد بد نیست. کارمندان شرکت هم که نود درصد از اوقات ول می‌چرخند. می‌گویم هر روز یک پست بگذارند. به هر حال بودن بهتر از نبودن است. همه هستند ما هم باشیم.

قطعا چنین دیدگاهی به شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که عوامل موثری که در ابتدای بحث به آنها اشاره شد هم، جدی گرفته نشود.

به نظر من علت حضور در پلتفرم‌های اجتماعی نباید رایگان بودن آنها باشد. بلکه برعکس باید آن را به عنوان بستری قلم داد کرد که قرار است بخشی از منابع شرکت چه از لحاظ انسانی و چه مالی در آن هزینه شود. اگر با این دید به شبکه‌های اجتماعی نگاه کنیم یقینا عوامل دیگر را هم جدی خواهیم گرفت.

پس یا حضور نداشته ‌باشید و یا اگر تصمیم به حضور گرفته‌اید، با بهترین کیفیت ممکن آن را انجام دهید. هزینه کنید، قرار نیست این کار را حتما خودتان انجام دهید. شاید بهتر باشد از یک گروه خلاق در این زمینه بخواهید روزانه دو یا سه پست برای شما منتشر کند.

پس قبل از ورود به شبکه‌های اجتماعی به این فکر کنید که می‌خواهید برای آن هزینه کنید یا خیر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *