مرورگرهای موزیلا و کروم چگونه کسب درآمد می‌کنند

مرورگر کروم توسط گوگل و مرورگر موزیلا فایرفاکس توسط بنیاد موزیلا توسعه و پشتیبانی می‌شوند. برای همه ما گوگل نامی آشناست، اما لازم می‌بینم توضیحاتی در مورد بنیاد موزیلا بنویسم.

بنیاد موزیلا یک سازمان غیر انتفاعی است که با هدف حمایت از پروژه‌های متن باز موزیلا تاسیس شد. بنیاد موزیلا همواره بر بدون سود بودن خود تکیه می‌کند و مرورگر فایرفاکس هم از این قانون تبعیت می‌کند. جالب است بدانید که در اسلایدر اول این سایت این جمله نوشته شده.

اینترنت برای همه، نه برای منفعت

سلام. ما موزیلا هستیم، قهرمانانِ مغرور و غیرانتفاعی اینترنت، که تلاش می‌کنند اینترنت را سالم، باز و در دسترس همه نگه دارند.

شاید دوست داشته باشید مانیفست موزیلا را هم ببینید.

بر اساس اطلاعاتی که سایت w3schools هر سال منتشر می‌کند. در سال ۲۰۱۷ رتبه اول از نظر میزان استفاده از مرورگرها در اختیار کروم است. این درحالی است که در سال ۲۰۰۹ این رتبه در چنگ فایرفاکس بود. اما به مرور و به علت امکانات بهتری که کروم در اختیار کاربرانش قرار داد موزیلا و اکسپلورر سهم خود را از دست دادند.

سهم مرورگرها

 

سهم مرورگرها

اما این مرورگرها چگونه هزینه خود را تامین و کسب درآمد می‌کند؟

موزیلا:

بخش زیادی از درآمد موزیلا (بیش از ۹۰ درصد) از طریق فروش حق امتیاز موتور جستجوی پیش فرض در این مرورگر است. طی دهه اخیر همواره گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در موزیلا بوده است و موزیلا از این طریق بخش زیادی از در آمد خود را کسب کرده است. اما در سال ۲۰۱۴ موزیلا اعلام کرد که این همکاری پایان‌یافته و یاهو موتور جستجوی پیشفرض در مرورگر فایرفاکس برای پنج سال آینده خواهد بود. اگر چه آمارها حاکی از آن است که افراد به طور دستی گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض قرار می‌دهند. این در حالی است که سهم فایرفاکس در بین مرورگرها در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.(+)

فایرفاکس همچنین بخشی از درآمد خود را از طریق کمک‌های مردمی به دست می‌آورد. قسمت دیگری از درآمد فایرفاکس از طریق تب‌های تبلیغاتی جدیدی که در این مرورگر باز می‌شود تامین می‌شود.

کروم:

شیوه درآمدزایی کروم نیز شبیه فایرفاکس است با این تفاوت که کروم حق امتیاز را به خود گوگل می‌دهد و موتور جستجوی پیش فرض خود را گوگل قرار می‌دهد.  به این ترتیب گوگل در هزینه‌های خرید حق امتیاز که قبلا مجبور بود به فایرفاکس پرداخت کند. صرفه جویی می‌کند.

همچنین گوگل از مرورگر کروم برای بهبود تبلیغات اَد سنس که بعد از اَد وردز بزرگترین منبع درآمدی گوگل است، استفاده می‌کند. در نتیجه کروم با ذخیره اطلاعات مخاطبان گوگل را برای بهبود و شخصی‌سازی تبلیغات کمک می‌کند و از این طریق قیمت تبلیغات را افزایش می‌دهد و سود بیشتری را نصیب گوگل می‌کند.(+)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *