قدیمی ترین نمونه بازاریابی محتوا در دستان جان دیر

با روی کار آمدن اینترنت و شکل گیری کسب و کارها بر بستر آن، بحث بازاریابی محتوا نیز مورد توجه قرار گرفت. و کسب‌وکارها برای کشیدن مخاطبان و مشتریان به سایت‌هاشان، روی به بازاریابی محتوا  آوردند.

اما آیا بازاریابی محتوا هم به همین نوپایی است؟

شرکت جان دیر( John Deere) در سال ۱۸۳۷ تاسیس شد تا در زمینه تولید و ساخت ماشین آلات کشاورزی فعالیت کند. این شرکت در سال ۱۸۹۵ مجله‌ای را تحت عنوان the furrow (زمین شخم زده) با چاپ رساند که از نظر اکثر کارشناسان به عنوان اولین نمونه بازاریابی محتوا شناخته می‌شود.(+)

مجله furrow

محبوبیت این مجله به سرعت افزایش یافت به طوری که در سال ۱۹۱۲ تیراژ آن به حدود چهار میلیون نسخه رسید. جان دیر در این مجله به طور مستقیم محصولات خود را تبلیغ نمی‌کرد. بلکه به آموزش کشاورزان در زمینه تکنولوژی‌های جدید کشاورزی می‌پرداخت و کشاورزان که پس از مدتی خود به یک متخصص تبدیل می‌شدند در صورت نیاز  ترجیح می‌دادند که از این شرکت خرید کنند (+)

مجله furrow

جالب است بدانید که تا به امروز بیش از ۱۲۰ سال از آغاز به چاپ این مجله می‌گذرد و the furrow هنوز هم به چاپ می‌رسد و سالانه در حدود ۳ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا منتشر می‌شود. با این تفاوت که نسبت به گذشته، بیشتر فضای مجله را عکس‌ها به خود اختصاص داده‌اند. و بیشتر به یک مجله بصری تبدیل شده‌ است.

furrow

پی نوشت: مسلما جان دیر برای ما ایرانی‌ها هم آشناست. اگر چه ممکن است نام آن را نشنیده باشید اما حتما تراکتورها و کمباین‌های سبز رنگ آن را دیده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *