جامعه‌ی نق نقو

چند وقت پیش در مسیر برگشت از دانشگاه کنار دکه‌ای با پسر جوانی حدود ۲۷-۲۸ ساله صحبت می‌کردم. می‌گفت مدتی است که خارج زندگی می‌کنم. تو هم مدرکت را گرفتی از اینجا برو. ما که می‌فهمیم و با فرهنگیم و نوبت را رعایت می‌کنیم و…. حیف است اینجا بمانیم. رانندگی مردم را نگاه کن. یک جو فرهنگ ندارند.حرفایش را گوش می‌دادم و به نشانه تایید سر تکان می‌دادم. هم زمان که با من صحبت می‌کرد پکی هم به سیگارش می‌زد. می‌گفت برگشته ام که برادرم که پزشکی می‌خواند را هم با خودم ببرم. حرفهایش و دلایلی که می‌آورد به نظرم منطقی می‌آمد. خوشحال بودم که با چنین آدم فهیمی هم‌صحبت شده‌ام. اما همین فرد وقتی که سیگارش تمام شد. آن را پرت کرد در باغچه ای که آن نزدیکی بود در صورتی که سطل زباله در چند قدمی‌مان بود. همان لحظه تمام حرفایش برایم رنگ باخت. فقط منتظر بودم که حرف‌هایش تمام شود و خدافظی کنم.

نمیدانم چرا ما مردم این سرزمین از نداشتن قانون و فرهنگی نق می‌زنیم که خودمان برای بهبودش تلاش نمی‌کنیم. .کشوری را دوست داریم که قوانین را رعایت کند.اما خودمان رعایت نمی‌کنیم.کشوری را دوست داریم که خیابان‌هایش تمیز باشد. اما خودمان زباله می‌ریزیم. کشوری را دوست داریم که به جوانانش اعتماد کند و به آنها کار بدهد.اما خودمان زمانی که به جایی می‌رسیم به‌ آنها اعتماد نمی‌کنیم.

حاصلش این می‌شود که این کشور را لایق خودمان نمی‌دانیم. و در پی زندگی بهتر آن را ترک می‌کنیم.

 

واعظان کین جلوه در محراب‌ و منبر می‌کنند

 چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند

                                                                          حافظ

 

 

3 دیدگاه برای“جامعه‌ی نق نقو

  1. منم لذت بردم از نوشته بجای که نگاشتی.
    کاش ما ها هم در خانه خودمان حکم میزبانی همچون سایر فرهنگ های موفق داشتیم که میهمانانی همچون این شخص را در خانه خود به رعایت اصول میهمانی در خانه خودمان و بهتر از خانه خودش وا می داشتیم.

  2. سلام محمد صادق عزیز
    فاصله بین نظر تا عمل بسیار است.
    هوشنگ ابتهاج میگه: یا رب چقدر فاصلۀ دست و زبان است…
    مطلبت کوتاه، ولی بسیار خواندی و قابل تامل بود.
    بیتی هم که انتخاب کردی یک حسن ختام عالی بود.
    موفق باشی دوست نازنینم

    1. سلام شاهین جان
      ممنون از این که این لطف رو به من داشتی و اینجا برام کامنت گذاشتی. از دیدن اسمت اینجا خیلی خوشحال شدم.
      هر روز وبلاگت رو چک میکنم خیلی از کارهات ایده گرفتم تا الان. مطلبی هم که در مورد کامنت گذاری نوشتی عالی بود راستش من خیلی توی کامنت گذاشتن کم کارم و به یک لایک بسنده میکنم. اما با دیدن مطلب تو کلا نظرم عوض شد.
      ممنون که مینویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *