تاریخچه پیدایش خط و نوشتار

مدت‌ها بود که سوالاتی ذهنم را مشغول کرده بود. از جمله اینکه خط و نوشتاری که اکنون در اختیار و ابزار دست ‌ما برای نوشتن و بیان منظورمان به دیگران است و در آموزش، تجارت، حسابداری و به طور کلی در تمامی بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چطور به وجود آمده؟ به وسیله‌ی چه کسی یا کسانی ابداع شده؟ چرا هر فرهنگ خط مخصوص به خود را دارد و چرا مانند علائم ریاضی یک سیستم خطی واحد وجود ندارد؟ چرا خط چینی با این که بسیار دشوار است هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانند بسیاری از کشور‌ها به سمت الفبا نمی‌روند؟

به همین منظور به دنبال منبعی بودم تا بتوانم به این سوال‌ها پاسخ دهم. که با کتاب تاریخچه‌ی پیدایش خط و نوشتار نوشته‌ی اندرو رابینسون آشنا شدم. اندرو تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد و در رشته شیمی و پس از آن در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی لندن گذرانده است. بیشتر مطالعات و نوشته‌های او در زمینه‌ی علم و تاریخ علم باستان‌شناسی و همچنین مطالعه و بررسی فرهنگ هند است.

در مورد کتاب نیز باید بگویم که بیشتر به جمع آوری مطالعات و تحقیقات گذشته پرداخته و تمامی مطالب نوشته شده همراه با رفرنس و سند و مدرک است. از این رو گمان می‌کنم بتوان به عنوان یک منبع علمی به آن استناد کرد.

تاریخچه پیدایش خط و نوشتار

بعد از خواندن چند باره‌ی کتاب جواب تعدادی از سوالاتم را گرفتم. اما همچنان تعدادی از آن‌ها برایم حل نشده باقی مانده. البته باید بگویم که با سوالات بزرگتری نیز رو به رو شدم. طی پست‌های بعدی مطالبی در مورد تاریخچه‌ خط و نوشتار می‌نویسم که با بهره‌گیری از این کتاب به عنوان منبع اصلی و همچنین کتاب تاریخچه خط فارسی از دکتر خانلری و فصلهای هفتم و هشتم کتاب برای درک رسانه‌ها از مک لوهان به عنوان دیگر منابع خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *