نکاتی در مورد پیدا کردن عکس مناسب (برای تولید کنندگان محتوا)

فرقی نمی‌کند برای وبلاگ/ وبسایت تجاری یا شخصی خودمان یا کسب و کار‌های دیگر، محتوا تولید کنیم. حتی ممکن است مدیریت چند صفحه تجاری در رسانه‌های اجتماعی را به عهده داشته باشیم. در تمام این موارد پیدا کردن عکس مناسب، اهمیت بالایی دارد.

اگر چه معمولا عکس را به عنوان مکمل با متن به کار می‌بریم، اما نباید فراموش کنیم که قدرت عکس اگر بیشتر از متن نباشد، کمتر از آن هم نیست و روی کل محتوا تاثیر دارد. چون این احتمال وجود دارد که مخاطب بر اساس آن کیفیت بقیه محتوا را نیز قضاوت کند. به همین دلیل، نداشتن عکس شاید بهتر از داشتن عکس بی‌کیفیت باشد.

اما اگر قصد دارید برای جذابیت محتوای خود، حتما از عکس استفاده کنید شاید ادامه این مطلب بتواند به شما کمک کند.

قبلا در پست مهارت‌های لازم برای تولیدکنندگان محتوا، اشاره کردم که یکی از مهارت‌های کلیدی برای یک تولید‌کننده‌ی محتوا، توانایی استفاده از موتورهای جستجو و شیوه درست سوال پرسیدن از آن‌هاست که پیدا کردن عکس مناسب نیز جزئی از این مهارت محسوب می‌شود.

یکی از گلایه‌های کسانی که مشغول تولید محتوا برای کسب‌وکارهای داخلی هستند این است که در کشور عکس موضوعی مناسب و باکیفیت وجود ندارد و عکس‌های خارجی هم معمولا  با فرهنگ ما سازگار نیست و با متن هم‌خوانی ندارد.

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای این مسئله استفاده از کارکتر‌های کارتونی است که مستقل از فرهنگ و کشور می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای این کار کافیست در انتهای کلید‌واژه مورد نظر خود کلمه illustration را اضافه کنید.

برای مثال من می‌خواهم در زمینه‌ی نویسندگی چند عکس مناسب پیدا کنم. کلید‌واژه‌ای که در قسمت image گوگل جستجو می‌کنم writing illustration است.

عکس‌های زیبای زیر برخی از نتایج این کلید‌واژه است. (برای بزرگ شدن روی آنها کلیک کنید)

مجبور شدم سایز اصلی عکس‌ها را برای کاهش حجم، کم کنم.

 

همین کار را برای کلید واژه‌ی تکنولوژی نیز تکرار می‌کنیم (technology illustration)

نتایج به صورت زیر است

 

بعد از پیدا کردن یک عکس خوب حتما به قسمت visit عکس بروید. با این کار علاوه بر اینکه متوجه منبع و داشتن یا نداشتن حق کپی رایت اثر می‌شوید. ممکن است عکس‌های خوب مرتبط دیگری در همان صفحه پیدا کنید.

در کنار نتایج گوگل، سایت‌های خوبی هم وجود دارد که عکس‌های زیادی را برای دانلود رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

سایت‌هایی مثل stockvault ، pexels ، pixabay از جمله نمونه‌هایی هستند که دیتابیس بزرگی از عکس‌های رایگان دارند. نه تنها رایگان هستند بلکه در خود سایت به این نکته اشاره شده که نیاز به هیچ‌گونه ارجاع به سایت یا مالک آن نیست و می‌توانید آزادانه از آن استفاده کنید.

همچنان به یاد داریم که در این سایت‌ها نیز می‌توانیم از فیلتر illustration برای پیدا کردن عکس‌های بهتر کمک بگیریم.

سایت‌هایی مثل freepik ، vecteezy نیز از جمله سایت‌هایی هستند که اگر چه دیتابیس بزرگ و فوق العاده‌ای از وکتورهای رایگان دارند اما در آنها ذکر شده در صورت استفاده از عکس‌های ما، کد مالک و سایت را در زیر آن درج کنید. همچنین نکته‌ی دیگری که هنگام استفاده از این دو سایت باید مد نظر داشته باشیم این است که، فایل‌های دانلود شده از جنس وکتور هستند و پسوند ai یا eps دارند، در نتیجه برای بازکردن آن‌ها نیاز به نرم افزار‌های مثل adobe illustrator داریم. پس از آن می‌توانید از آنها خروجی‌هایی که برای فتوشاپ هم قابل خواندن باشد بگیرید و به راحتی استفاده کنید.

امیدوارم مطالب فوق کمک کند تا در جستجوهای خود به عکس‌های بهتری برسید.

 

9 دیدگاه برای“نکاتی در مورد پیدا کردن عکس مناسب (برای تولید کنندگان محتوا)

  1. به نام خدا
    جناب آقای محمدصادق عزیز
    تشکر می کنم از مطالب ارزشمندی که برای علاقمندان این حوزه تدارک دیده اید بسیار عالی خداقوت به شما

  2. سلام و تشکر بابت سایت هایی که معرفی کردید.
    یه سوال داشتم. فرموده اید: بعد از پیدا کردن یک عکس خوب … داشتن یا نداشتن حق کپی رایت اثر می‌شوید. در کشور ما که کپی رایت بی اهمیته. این به خاطر بحث سئو و پنالتی گوگل است؟ ممنون.

    1. سلام محمد جان
      قبل از هر چیز باید اعتراف کنم خود من هم برای خیلی از عکس‌هایی که در همین وبلاگ وجود دارد منبع ذکر نکردم. بعضی مواقع به خاطر تنبلی در پیدا کردن صاحب اثر و بعضی از مواقع هم احساس می‌کردم ذکر منبع یک جور بی کلاسی است.
      امروز که خودم بیشتر از گذشته درگیر محتوا شده‌ام احساس میکنم ذکر منبع و کپی رایت از چند جنبه با ارزش است. اول از همه اینکه یک کار حرفه‌ای است. وقتی که به قول تو در کشور ما کپی رایت بی اهمیت است و معمولا آن را رعایت نمی‌کنند، تو اگر این کار را انجام دهی،قطعا از دیگران متمایز می‌شوی.
      دوم اینکه برخلاف نظری که در گذشته داشتم خیلی هم باکلاس است. و اتفاقا باعث اعتماد مخاطبان می‌شود
      ضمن اینکه در این مملکت خیلی چیزهای دیگر هم مهم نیست. اما این دلیل نمی‌شود که ما آن کار را انجام دهیم.
      مورد دیگر اینکه اگر زحمت نوشتن یک متن یا درست کردن یک عکس را کشیده باشی. و یکی از راه برسد و آن را بدون ذکر نام تو منتشر کند. متوجه شده‌ای که چه دردی دارد.
      کافی است خودت را جای صاحب اثر بگذاری.

  3. خیلی خیلی ممنونم از به اشتراک گذاری این مطلب. همیشه به دنبال این مدل عکس ها بودم و اسم خاصی برایشان سراغ نداشتم … موفق و پیروز باشید

  4. خیلی چیز به دردبخوری بود! خوشم اومد. گاهی دقیقا این مدل تصویرایی دنبالش میگشتم و نمیدونستم با چی سرچ کنم زنده باشی محمد صادق اسلمی عزیز! یه همچین چیزایی در حوزه چه رشته دانشگاهیی هست؟ محتوا و … ؟ من خیلی به دانستنش نیاز دارم ولی در حوزه علاقمندیهام نیست به سختی بهش متصل میشم

    1. خوشحالم که به دردت خورده نجمه جان. راستش مگه توی دانشگاه چیزی هم یاد میدن؟ از اونجایی که به مباحث مربوط به محتوا علاقه دارم، سایت‌های خوب یا کلیدواژه‌های مناسب رو پیدا و سیو می‌کنم. یه آرشیو شخصی هم دارم که هر جا عکسی به نظرم جالب اومده سیو کردم.
      به هر حال ما هر کار دوست‌داشتنی که انجام میدیم یه سری بخش‌های دوست نداشتنی هم داره و مجبوریم که خودمون رو توی اون قسمت‌ها هم قوی کنیم.
      در موارد اینچنینی هر جا احساس کردی که می‌تونم کمکی بهت کنم من با کمال میل در خدمتم، و خیلی هم خوشحال میشم.
      راستی سلام به سارا هم برسون و بهش بگو چقد قشنگ تار میزنی تو😉

      1. ببین محمد صادق ! من یک کتاب نوشته ام در مورد آنچه در دانشگاه آموخته‌ام خیلی در این مورد با تو هم عقیده نیستم. دانشگاه اگه یکی دو کلید را درست فعال کنه و جستجو را بیدار کنه دیگه بقیه راه، خودش آدم را میبره. البته در این سالها حتی در نیم دهه اخیر پسرفت عجیبی در روشن کردن این کلیدها دیده میشود که من یکی را از تدریس بیزار کرده. موفق باشی

  5. محمدصادق.
    نمی‌دونم https://www.flaticon.com رو می‌شناسی یا نه. من برای پاورپویت استفاده کردم ازش. اما عکس‌های (در واقع آیکون) خوبی هم برای وبسایت‌ها داره. سایت‌های انگلیسی زیادی دیدم از این نوع عکس‌ها استفاده می‌کنن، به نظر من حرفه‌ای هم به نظر میان.

    1. سلام ایمان جان
      اره منم خیلی از این سایت برای پاورپوینت استفاده می‌کنم و همیشه هم به دوستام معرفیش می‌کنم. در مورد سایت هم حرف تو درسته اما معمولا توی طراحی اولیه سایت از این آیکن‌ها استفاده می‌کنن. ولی اگه بخوای سرچ موضوعی کنی و در بین پست‌های وبلاگ از عکس استفاده کنی واقعا جای مانور ندارن. در کل بیشتر برای صفحات استاتیک از اونها استفاده میشه.
      راستش انقد این سایت خوبه که خودمم دوست داشتم یه جوری توی این پست جاش بدم ولی نتونستم. ازت ممنونم که بهش لینک دادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *