نمایشگاه کتاب و چند توصیه

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تصمیم گرفتم مطلبی بنویسم و توصیه‌هایی داشته باشم برای آن دسته از دوستانی که تصمیم دارند برای خرید کتاب به نمایشگاه بروند. تاکید می‌کنم آنها که برای خرید کتاب می‌روند نه چیز دیگری، از آنجایی که دغدغه‌ اصلی خودم و بیشتر کتابخوان‌ها انتخاب کتاب مناسب برای خواندن است. دوست داشتم لیستی از توصیه‌ها و راه‌کارهایی که خودم برای انتخاب کتاب انجام می‌دهم را اینجا بیاورم.

۱: دفترچه داشته باشید

شاید یکی از موثرترین کارها داشتن یک دفترچه برای لیست کردن کتابهای مورد علاقتان باشد. دفترچه‌ای تهیه کنید و به محض این که کتابی به نظرتان جالب آمد و یا اینکه کسی آن را توصیه کرد. آن را با اسم نویسنده و مترجم یاداشت کنید. قرار نیست تمام کتابهایی که لیست کرده‌اید بخرید. کافی است فقط آنها را یاداشت کنید. من خودم حدود سه سالی می‌شود که یک دفترچه به این کار اختصاص داده‌ام.

۲:حتما قبل از خرید در مورد کتاب جستجو کنید

بعد از این که لیستی از کتاب‌ها را در دفترچه‌ی خود یاداشت کردید،حالا نوبت آن است که در مورد آنها جستجو کنید.و از موضوع ، قیمت، ناشر و … با خبر شوید. بد نیست خلاصه‌ای از آنها را هم بخوانید. و آنها را برای خودتان اولویت بندی کنید. مثلا من کتابهایی که حتما باید بخرم را سه ستاره می‌کنم و هر چه اولیتش کمتر باشد تعداد ستاره ها کم می‌شود.

۳: سلیقه‌ها متفاوت است

نکته‌ای که خیلی باید به  آن توجه کنید این است که قرار نیست که کتابی که همه از آن خوششان آمده شما هم خوشتان بیایید. مثلا همه شازده کوچولو را دوست دارند اما من با این که چندین بار آن را خوانده‌ام، چنین حسی نداشتم. اما قصه‌های صمد بهرنگی برایم فوق العاده بود. پس اگر کتابی را همه معرفی کردند اما برای شما خوشایند نبود نگران نباشید که شاید شما آن را نفهمیده‌اید.

۴: مترجم بسیار مهم است

همان طور که قبلا  در اینجا گفته ام. اگر می‌خواهید کتاب ترجمه شده بخوانید و از آن ترجمه‌های مختلفی وجود دارد. حتما در مورد مترجم تحقیق کنید و مترجم را دست کم نگیرید.

۵: متنوع خرید کنید

اگر چه پس از مدتی سبک مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد. اما سعی کنید با نگاه‌های مختلف آشنا شوید. منظورم از متنوع این نیست که از هر نویسنده یک کتاب بخوانیم .منظور این است که با سبک‌های مختلف آشنا شوید. مثلا اگر شریعتی می‌خوانید شاید در کنارش خواندن صادق هدایت بد نباشد. تا تفاوت را احساس کنید. و این به شما برای انتخاب سبک خواندن کمک می‌کند.

۶: کریستالی بخوانید

سعی کنید اگر از یک نویسنده خوشتان آمد حتی الامکان نوشته‌های دیگرش را بخوانید. تا با مدل ذهنی و سیر تکاملی و اندیشه‌هایش کاملا آشنا شوید. مثلا اگر خوشی‌ها و مصائب کار از آلن دوباتن را خواندید و خوشتان آمد. شاید بد نباشد کتاب یک هفته در فرودگاه او را هم بخوانید.

۷: خرید کتاب‌های خود را به نمایشگاه کتاب محدود نکنید

خیلی از افراد خوراک کتاب خود را برای یک سال از نمایشگاه کتاب می‌خرند. حال آنکه در طول سال ممکن است با کتاب‌های جدیدی آشنا شوند اما حجم کتابهای که خریده/ اند مانع این کار می‌شود. پیشنهاد من این است که حداکثر ۵۰ درصد از کتاب‌هایی که در یک سال می‌خوانید را از نمایشگاه کتاب تهیه کنید. و مابقی را در طول سال تهیه کنید.

۸: لطفا حجم کتاب را در نظر نگیرید

خیلی از دوستانم را می‌بینم که وقتی می‌خواهند کتابی بخرند اول تعداد صفحات را نگاه می‌کنند و بعد می‌گویند این که سنگین است! به نظر من اگر کتابی مورد علاقه شما باشد و ۱۰۰۰ صفحه داشته باشد کمتر از شما وقت می‌گیرد تا کتابی که ۳۰ صفحه دارد، ولی مورد علاقه شما نیست.

۹: ورق بزنید

گمان نمی‌کنم فروشندگان از خواندن چند صفحه‌ی اول کتاب ناراحت شوند. به نظرم خواندن همان چند صفحه اول می‌تواند تصمیم شما را برای خریدن یا نخریدن کتاب عوض کند.

۱۰: خود را علاقمند کنید

اگر تازه می‌خواهید شروع به خواندن کتاب کنید از همان اول سراغ ، در جستجوی زمان از دست رفته‌ی مارسل پروست نروید. سعی کنید با کتاب‌های کوچک و البته جذابی مثل شازده کوچولو، قلعه حیوانات، نفحات نفت و … شروع کنید. تا به ادامه مسیر علاقمند شوید.

۱۱: از نمایشگاه برای یادگیری استفاده کنید

نمایشگاه کتاب فرصتی خوبی است تا اطلاعات دیگری نیز به دست آورید. مثل اینکه کتاب‌ها در چه قطعاتی چاپ می‌شوند. هم چنین فضای خوبی است تا با ناشران مختلف آشنا شوید و اینکه هر کدام از آنها بیشتر با چه نویسندگان و مترجمانی کار می‌کنند.

 

آخرین نکته‌ این است که مطمنا زندگی قبل و بعد از کتاب خواندن متفاوت خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *