روش‌ های زرد برای جذب مخاطب

مقدمه‌ی کمی بی‌ربط: چند وقت پیش پستی نوشتم با عنوان رفتارهای یکسان در محیط‌های متفاوت و در آن توضیح دادم که ما به نسبتی که از یک ابزار و رسانه (کتاب، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی) بیشتر استفاده کنیم، توسط همان رسانه کالیبره می‌شویم و رفتار‌های ما در دیگر محیط‌ها و شرایط نیز متاثر از آن می‌شود.

کالیبره شدن باعث می‌شود ما به این نکته توجه نکنیم که رفتار یا اقدام‌هایی که ممکن است در شبکه‌‌های اجتماعی مقبول و پذیرفته شده باشد در رسانه‌ی دیگر، مثل وبلاگ پذیرفته نشود. و البته اقدامی که در وبلاگ مورد پذیرش همه است در رسانه‌های اجتماعی کاری مذبوحانه و غیر حرفه‌ای باشد.

در نتیجه از نظر من، به عنوان یک فرد بی‌سواد، قبل از ورود به هر رسانه، و فعالیت در آن باید با چارچوب‌ها و فضای آن آشنا شویم تا بتوانیم مطابق با اصول آن بستر تصمیم‌گیری کنیم، نه بر اساس قواعد و اصول رسانه‌ای که قبلا در آن فعالیت کرده‌ایم. این‌گونه می‌شود که گاهی می‌بینیم افرادی در یک بستر کاملا موفق بوده‌اند اما در رسانه‌ای دیگر خیر. زیرا آنها سعی کرده اند با حفظ  همان قواعد قبلی به محیط جدید قدم بگذارند.

اصل مطلب:

امروز از طریق تلگرام پیامی دریافت کردم با این مضمون که گروهی ساخته شده برای پروموت کردن نوشته‌های شما و دیگر بلاگر‌های فارسی، در ادامه نوشته بود که برای توضیحات بیشتر وارد گروه بشوید. من هم برای کنجکاوی به این دعوت پاسخ گفتم و وارد گروه شدم.

توضیحات گروه را در زیر ببینید

سلام. خوش اومدید

این گروه برای کمک به افزایش نرخ درگیری پست‌های بلاگ شما ساخته شده روند کار این شکلیه که همه پست جدید خودشون رو در گروه منتشر می‌کنند و باقی اعضا باید به لینک اون پست برن و دیدگاه بذارند. اگر ۱۴ عضو داریم، پست شما باید ۱۳ اکشن داشته باشد. به مرور، این جمع به پروموت شدن بلاگ شما بسیار کمک خواهد کرد.

این تکنیک، مشابه Instagram pods عمل می‌کند.

قوانین:

– همه‌ی افراد این گروه موظف هستند پس از خواندن نوشته‌های دیگر اعضا، لایک و کامنت گذاشتن خود را اعلام کنند.

– افرادی که زنجیره را قطع می‌کنند، از گروه حذف می‌شوند.

– این گروه فقط برای بلاگر‌های ایرانی‌ست و محدودیتی برای عضویت افراد جدید نداریم.

بعد از خواندن این متن و پی بردن به حماقت فرستنده‌ی این پیام به دنبال جای سفتی بودم که سرم را به آن بکوبم.

پروموت شدن بلاگ!

همه‌ی افراد موظف هستند پس از خواندن نوشته‌های دیگر اعضا، لایک یا کامنت گذاشتن خود را اعلام کنند!

یعنی بنده حتی اگر از پست جنابعالی یا دیگر اعضا خوشم نیامد و اصلا به نظرم مسخره آمد باید لایک کنم یا کامنت بگذارم تا پروموت شوند؟ و بدتر از آن بعد از هر لایک باید گزارش لایک را به استحضار  برسانم!

به نظر من این کار هیچ تفاوتی با این که پشت سیستم بشینید و نوشته‌های خود را لایک بزنید و برای خود کامنت بگذارید ندارد.

این بازی‌ها و این سیستم‌ها حتی اگر کارایی هم داشته باشد برای همان اینستاگرام و امثال آن است نه برای وبلاگ‌نویسی، اگر چه برای اینستاگرام هم گمان نمی‌کنم در بلند مدت جواب بدهد.

ایشان می‌خواهد روشی که در اینستاگرام جواب داده را بر روی وبلاگ از طریق تلگرام اجرا کند.

کاش این دوست عزیز بیش از این که به فکر پروموت کردن وبلاگ خود باشد که به زحمت ۱۰پست در آن وجود دارد. کمی وقت صرف تولید محتوا کند. البته با این مدل ذهنی می‌توان حدس زد محتوایی هم که تولید می‌کند، چگونه است.

دوستانه به این دوست عزیز توصیه می‌کنم که حتما مجموعه درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا را که در متمم وجود دارد و ایشان هم در آن جا عضویت دارد مطالعه کند. و بیش از جذب مخاطب به فکر تولید محتوا باشد. مخاطب خودش ما را پیدا خواهد کرد.

 

یک دیدگاه برای“روش‌ های زرد برای جذب مخاطب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *