تبدیل شدن برندها به انتشارات

این روزها تب بازاریابی محتوا حسابی بالا گرفته و خوشبختانه یا متاسفانه کسب و کارهای کشور هم نیم نگاهی به آن دارند. متاسفانه را از این جهت گفتم که معمولا بازاریابی محتوا را به صورت یک کار مستمر و دائمی انجام نمی‌دهند و بیشتر محدود به همان شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌ها شده‌اند.

جو پالیتزی معتقد است که آینده تمام برندها تبدیل شدن به نوعی انتشارات است به طوری که بخش عمده‌ای از دپارتمان بازاریابی شرکت‌ها را بازاریابی محتوا یا همان انتشارات شرکت تشکیل خواهد داد.

حال سوال این است که آیا شرکت‌های بزرگ دنیا نیز این نوع از بازاریابی را به رسمیت می‌شناسند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند یا خیر؟

در ادامه لیستی از کمپانی‌های بزرگ که نمونه‌های موفق بازاریابی محتوا نیز هستند را معرفی می‌کنم.

نمونه‌ های موفق بازاریابی محتوا

شرکت ادوبی (Adobe): بازاریابی محتوا آنقدر برای این شرکت مهم است که یک دامنه جدا به آدرس cmo.com  به آن اختصاص داده و در آن برای مدیران بازاریابی در حوزه‌هایی مختلف اعم از  رسانه‌های اجتماعی و رهبری بازاریابی، محتوا تولید می‌کند.

شرکت آدیداس (Adidas): آدیداس نیز یکی از نمونه‌های موفق در زمینه تجهیزات ورزشی است که برای علاقه‌مندان محتوایی در رابطه با سلامت و ورزش تولید می‌کند.

شرکت کوکاکولا (Coca-Cola): کوکاکولا نیز محتوای خود را که در زمینه‌های مختلف است تحت نام سفر کوکاکولا تولید و منتشر می‌کند. برخی از موضوعات این صفحه بسیار جالب است. به اعتقاد من بازاریابی محصولاتی اینچنینی که برای سلامتی مضر و بازاریابی برای آنها همیشه با چالش روبه رو بوده است مطمنا سرشار از نکات آموزنده و حرفه‌ایست.

شرکت والت دیزنی (Disney): بدون شک دیزنی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محتواست. که معمولا محتوا آن به نوعی در ارتباط با شخصیت‌های مختلف انمیشن‌های شرکت است. نکته‌ی جالب این است که اگر چه ماهیت خودت دیزنی به نوعی تولید کردن محتواست، بخش وسیعی از بازاریابی او نیز از جنس محتوا است.

شرکت ردبول (Redbull ): شاید عنوانی که برای این شرکت استفاده می‌کنند اغراق آمیز نباشد. ردبول تولید کننده‌ی محتوایی است که در کنار آن نوشیدنی انرژی‌زا هم تولید می‌کند. 

شرکت لِگو (Lego): شرکت لگو نیز بعد از آن که پای رقیبان به میان آمد و کپی کردن از محصولاتش به اوج خود رسید دست به اقدامی زد تا ضمن این که محصولات خود را بهتر معرفی کند. جایگاه خود را نیز تثبیت کند. شاید برایتان جالب باشد که این شرکت برای هر کدام از محصولات خود یک وبلاگ دارد.

پروکتر اند گمبل (P&G): این شرکت نیز از جمله شرکت‌های بزرگ و موفق در زمینه بازاریابی محتوا به شمار می‌رود که عموما محتوای آن حول سلامت خانواده و مسائل روزمره زندگی می‌چرخد.

مطمنا لیست بالا خیلی طولانی‌تر است. لیست کامل‌تر را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید.

نکته: تمامی شرکت‌های بالا از رسانه‌های مختلف اعم از شبکه‌های اجتماعی، مجله و … برای بازاریابی محتوای خود استفاده می‌کنند که من در اینجا فقط به صفحات وب آنها اکتفا کردم.

اگر چه نمونه‌های خوب داخلی از بازاریابی محتوا در کشور هم وجود دارد مانند دیجی‌کالا مگ اما لیست بالا از آنجا که تقریبا صنایع مختلف را شامل می‌شود موارد خوبی برای الگو گرفتن کسب‌وکارهای داخلی هستند. تا هر کسب و کار بسته به نوع محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهد بتواند برای بازاریابی محتوای خود از آن‌ها ایده بگیرد.

قبلا در این پست شرکت جان‌دیر را نیز به عنوان یکی از اولین بازاریابان موفق محتوا معرفی کردم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *